Uit het isolement. De modernisering van de Wsw
65% van de sociale werkvoorzieningsbedrijven is verliesgevend. Bovendien is de sociale werkvoorziening met € 2,2 miljard per jaar in Nederland een relatief dure voorziening. Ook sluit de huidige Wet sociale werkvoorziening (Wsw) onvoldoende aan bij de veranderingen in de sociale zekerheid die de WWB en wet Suwi met zich meebrengen.
Samenvatting en conclusie
65% van de sociale werkvoorzieningsbedrijven is verliesgevend. Bovendien is de sociale werkvoorziening met € 2,2 miljard per jaar in Nederland een relatief dure voorziening. Ook sluit de huidige Wet sociale werkvoorziening (Wsw) onvoldoende aan bij de veranderingen in de sociale zekerheid die de WWB en wet Suwi met zich meebrengen. Het kabinet wil daarom de Wsw moderniseren. Vermoedelijk wordt de gemoderniseerde wet in 2007 ingevoerd. De nieuwe Wsw geeft gemeenten meer (financiële) verantwoordelijkheid. Sociale werkvoorziening moet niet langer als een geïsoleerde voorziening worden beschouwd, maar als een aanvullend instrument in het arbeidsmarkt- en participatiebeleid voor arbeidsgehandicapten met een Wsw-indicatie. De wet beoogt enkel instroom van mensen met beperkingen. De focus ligt op het begeleiden van deze mensen van een beschutte naar een onbeschutte plaats binnen de sociale werkvoorziening of naar een reguliere werkomgeving: de beweging van binnen naar buiten. Maar wat betekent de nieuwe Wsw precies voor gemeenten? Krijgen SW-bedrijven een plaats binnen het arbeidsmarktbeleid? Moeten gemeenten meer doen met minder geld? In deze verkenning wordt beschreven wat de gevolgen van de gemoderniseerde Wsw voor gemeenten zijn. Bron: Divosa