Het vizier op de werkgever
De Raad voor Werk en Inkomen (RWI) ziet graag dat het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) zich in zijn dienstverlening, meer dan nu het geval is, gaat richten op werkgevers. De RWI pleit voor snelle dienstverlening aan werkgevers via vaste contactpersonen. Intensivering van de contacten met werkgevers levert meer vacaturemeldingen op en verhoogt de kans om via vervulling hiervan werkzoekenden aan een baan te helpen.
Samenvatting en conclusie
De Raad voor Werk en Inkomen (RWI) ziet graag dat het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) zich in zijn dienstverlening, meer dan nu het geval is, gaat richten op werkgevers. De RWI pleit voor snelle dienstverlening aan werkgevers via vaste contactpersonen. Intensivering van de contacten met werkgevers levert meer vacaturemeldingen op en verhoogt de kans om via vervulling hiervan werkzoekenden aan een baan te helpen. In het binnenkort af te ronden zogeheten Vacatureoffensief heeft het CWI met deze vraaggerichte aanpak positieve ervaringen opgedaan. Volgens de RWI moet het mogelijk zijn dat in de komende jaren van elke drie, voor bemiddeling bij het CWI gemelde vacatures, er twee vervuld worden. Op dit moment weet het CWI één op de drie gemelde vacatures met een geschikte kandidaat te vervullen. De snelle en persoonlijke CWI-dienstverlening die de RWI voorstelt, ziet er op hoofdlijnen als volgt uit: binnen drie werkdagen na de vacaturemelding neemt het CWI via een vaste contactpersoon contact op met de werkgever. Hierin moet duidelijk worden welke mogelijkheden er op welke termijn zijn om de vacature te vervullen. In samenspraak met de werkgever stelt het CWI daartoe een goed vacatureprofiel op. Dit helpt het CWI om vervolgens een adequate voorselectie van kandidaten te maken. Na een succesvolle bemiddeling moet er voortaan ook sprake zijn van after sales. In kwalitatief opzicht zou het CWI naar een klanttevredenheidspercentage van 85 moeten toewerken. Bron: Bibliotheek SZW