Samenwerken met ICT. Het shared service center
Gemeenten zijn onvoldoende voorbereid en toegerust op het absorberen van ICT- vernieuwingen. Met het oog op verbeteren van elektronische dienstverlening aan de burger, zoals bijvoorbeeld het digitaal klantdossier, is professionalisering van ict een must.
Samenvatting en conclusie
Gemeenten zijn onvoldoende voorbereid en toegerust op het absorberen van ICT- vernieuwingen. Met het oog op verbeteren van elektronische dienstverlening aan de burger, zoals bijvoorbeeld het digitaal klantdossier, is professionalisering van ict een must. Veel gemeenten gaan daarbij op zoek naar de schaalvoordelen van grotere organisaties met behoud van de voordelen en lenigheid van relatief kleine gemeenten. De gemeenten kiezen er voor de samenwerking gestalte te geven in een 'shared service center'. Maar wat is een shared service center? En hoe kunnen gemeenten samenwerking op het gebied van ict het beste aanpakken? In de publicatie 'Samenwerken met ICT; het shared service center' worden zes cases van ICT-samenwerking uitgebreid beschreven. Op basis van de cases zijn negen aanbevelingen geformuleerd om gemeenten op weg te helpen bij samenwerking op het gebied van ICT. Bron: Divosa