Beoordeeld en bejegend
Op verzoek van de minister van Sociale Zaken en werkgelegenheid heeft de Inspectie Werk en Inkomen in 2006 onderzoek gedaan naar de wijze waarop het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) een zorgvuldige bejegening nastreeft voor burgers die een uitkering ontvangen van UWV.
Onderzoeksdoel en vraagstelling
Het onderzoek zal zich richten op de wijze waarop UWV de juiste bejegening van de klant bij de herbeoordelingsoperatie borgt. Daarbij zal gekeken worden naar wetgeving, opleiding & instructies, signaleringsmechanismen, de klachtenprocedure en feedback / leercycli. Er zullen in 2006 2 rapportages komen: in mei 2006 over de centrale organisatie en AG (Wia en herbeoordeling) en over WW, Vangnet en Werkgevers in oktober.
Samenvatting en conclusie
Op verzoek van de minister van Sociale Zaken en werkgelegenheid heeft de Inspectie Werk en Inkomen in 2006 onderzoek gedaan naar de wijze waarop het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) een zorgvuldige bejegening nastreeft voor burgers die een uitkering ontvangen van UWV. De inspectie concludeert dat UWV vanaf 2005 veel maatregelen heeft genomen om de cliëntbejegening te verbeteren. Tegelijkertijd heeft de organisatie het afgelopen jaar zeer veel eenmalige herbeoordelingen WAO uitgevoerd. Gezien de korte voorbereidingstijd is dat volgens de inspectie een goede prestatie. De wijze waarop UWV haar klachtenprocedure heeft verbeterd en van externe signalen tracht te leren wordt als positief ervaren. In het bijzonder wijst de inspectie op de wijze waarop de klantcontactcentra en het klachtenbureau signalen van verzekerden inventariseert en doorvertaalt naar verbeterpunten voor de organisatie. Bron: Bibliotheek SZW