Eén fase, één keten
De inspectie onderzocht in de tweede helft van 2005 hoe de ketenpartners (CWI, UWV en gemeenten) ondersteuning bieden aan werkzoekenden met een goede kans op werk. Uit de interviews met medewerkers van UWV, CWI en gemeenten komt naar voren dat werkzoekenden vaak te weinig ondersteuning krijgen bij het zoeken naar werk.
Onderzoeksdoel en vraagstelling
Wat doen CWI, UWV en gemeenten in de praktijk aan de activering van uitkeringsgerechtig-den in fase 1, hoe werken deze organisaties daarbij samen en welke effecten heeft dit? Het risico bestaat dat organisaties (net als in het verleden is gebleken) langs elkaar heen werken, de cliënt van kastje naar muur wordt gestuurd, en onnodig lang een uitkering krijgt, ofwel niet optimaal wordt geactiveerd. Met dit onderzoek beoogt de inspectie inzicht te geven in de knel-punten ten aanzien van activering van kortdurende werklozen in de keten. Dit is van belang voor de SUWI-evaluatie in 2006.
Samenvatting en conclusie
De inspectie onderzocht in de tweede helft van 2005 hoe de ketenpartners (CWI, UWV en gemeenten) ondersteuning bieden aan werkzoekenden met een goede kans op werk. Uit de interviews met medewerkers van UWV, CWI en gemeenten komt naar voren dat werkzoekenden vaak te weinig ondersteuning krijgen bij het zoeken naar werk. Integratie van dienstverlening zou de sleutel zijn voor een betere ondersteuning. In het rapport worden verschillende experimenten belicht waarin de organisaties uitproberen hoe zij het beste met elkaar kunnen samenwerken. IWI is positief over deze eerste aanzetten tot samenwerking maar plaatst er wel enige kritische kanttekeningen bij. Zo ontbreken veelal nog concrete doelen, effectmetingen en gestructureerde evaluaties. Het blijft daardoor onduidelijk welke initiatieven succesvol zijn en welke niet. Bron: Bibliotheek SZW