Het CWI-systeem Sonar in de praktijk
Sonar is het nieuwe geautomatiseerde systeem van CWI, dat de werkprocessen op het gebied van werk en inkomen op CWI-vestigingen ondersteunt. Sinds de invoering van de Wet Structuur uitvoering werk en inkomen (SUWI) heeft CWI de taak klanten te ondersteunen bij hun zoektocht naar werk.
Onderzoeksdoel en vraagstelling
Vertraging is ontstaan in de ontwikkeling en invoering van Sonar bij CWI. Gelet op het belang van Sonar en de vraag in hoeverre Sonar past in de nieuwe ontwikkelingen rond het SUWI-dossier (Keller), zal de inspectie niet alleen de ontwikkelingen blijven monitoren, maar ook een rapport uitbrengen.
Samenvatting en conclusie
Sonar is het nieuwe geautomatiseerde systeem van CWI, dat de werkprocessen op het gebied van ?werk en inkomen? op CWI-vestigingen ondersteunt. Sinds de invoering van de Wet Structuur uitvoering werk en inkomen (SUWI) heeft CWI de taak klanten te ondersteunen bij hun zoektocht naar werk. Ook kunnen klanten via CWI een WW- of WWB-uitkering aanvragen. De CWI-adviseur legt in Sonar gegevens vast over de klant en over de handelingen die hij voor deze klant verricht. Via Sonar kan de CWI-adviseur gebruikmaken van informatie over de klant die bij UWV en gemeentelijke sociale diensten bekend is. Andersom kunnen de ketenpartners ook de informatie van CWI gebruiken. Naar aanleiding van de introductie van Sonar heeft IWI onderzocht in hoeverre dit systeem aan de verwachtingen van de gebruikers voldoet. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat Sonar de dienstverlening aan de klant heeft vereenvoudigd. Een groot voordeel voor de klant is bijvoorbeeld dat deze nu via internet een uitkering kan aanvragen en zich bij CWI inschrijven. Sonar sluit goed aan op de ontwikkelingen rond het digitaal klantdossier. Bron: Bibliotheek SZW