UWV en Walvis: vijfde rapportage
Sinds 1 januari 2006 hebben werkgevers voor de heffing en inning van belastingen en premies sociale verzekeringen te maken met nog maar één loket: de Belastingdienst. Deze controleert de van werkgevers ontvangen gegevens en geeft ze door aan UWV.
Onderzoeksdoel en vraagstelling
Walvis en Wfsv moeten per 1 januari 2006 worden geïmplementeerd. In 2006 (en 2007) zal een groot deel van de gegevens omtrent loon- en arbeidsverhoudingen (nodig voor de vaststellen van recht, hoogte en duur van de uitkering) nog bij werkgevers moeten worden uitgevraagd. Dit heeft te maken met de overgangstermijn en de langere referteperiode. Dit betekent een toename van het aantal uit te vragen gegevens. Dit levert de nodige risicos op. De inspectie rapporteert regelmatig over de vorderingen in dit complexe implementatietraject.
Samenvatting en conclusie
Sinds 1 januari 2006 hebben werkgevers voor de heffing en inning van belastingen en premies sociale verzekeringen te maken met nog maar één loket: de Belastingdienst. Deze controleert de van werkgevers ontvangen gegevens en geeft ze door aan UWV. UWV slaat de gegevens op in de polisadministratie en gebruikt ze voor het verstrekken van uitkeringen. In haar vijfde rapportage over de uitvoering van de 'operatie Walvis' oordeelt de inspectie dat een juiste, volledige en actuele polisadministratie per begin 2007 nog onvoldoende is gewaarborgd. De inspectie plaatst ook kritische kanttekeningen bij de controle op de kwaliteit van de gegevens. UWV doet er volgens de inspectie wel alles aan om er voor te zorgen dat mensen op tijd hun uitkering ontvangen. De 'operatie Walvis'(Wet administratieve lastenverlichting en vereenvoudiging in sociale zekerheidswetten) moet leiden tot minder administratieve lasten voor bedrijven en burgers. Bron: Bibliotheek SZW