Doorstart voor de schoolverlater
Het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en de sociale dienst van de gemeente werken op basis van de SUWI-wetgeving samen bij de opvang, bemiddeling en begeleiding van werkzoekenden. Onderdeel van die groep zijn jongeren, waarvan voortijdige schoolverlaters een belangrijke deelpopulatie vormen.
Onderzoeksdoel en vraagstelling
Snelle bemiddeling van ongediplomeerde schoolverlaters naar werk draagt bij aan het halen van de preventiedoelstellingen uit de WWB en SUWI. Maar wil deze groep een structureel goede positie op de arbeidsmarkt krijgen dan liggen scholing en/of begeleiding wellicht meer in de rede. De inspectie onderzoekt hoe CWI en gemeenten omgaan met jongeren die zonder diploma het onderwijs verlaten, veelal uitvallers uit het vmbo en mbo. Is voor de uitvoering de korte-, dan wel de lange-termijn-effectiviteit leidend? Het onderzoek neemt de resultaten van het momenteel lopende IWI-onderzoek Activering fase1 als vertrekpunt. De inspectie ziet hier goede mogelijkheden voor samenwerking met de Inspectie van het Onderwijs.
Samenvatting en conclusie
Het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en de sociale dienst van de gemeente werken op basis van de SUWI-wetgeving samen bij de opvang, bemiddeling en begeleiding van werkzoekenden. Onderdeel van die groep zijn jongeren, waarvan voortijdige schoolverlaters een belangrijke deelpopulatie vormen. De Inspectie Werk en Inkomen (IWI) heeft onderzocht of CWI?s en de sociale diensten van gemeenten als partners in de SUWI-keten van werken en inkomen een bijdrage leveren aan het verminderen van het aantal voortijdige schoolverlaters door na te gaan waarop de dienstverlening is gericht. Uit het onderzoek blijkt dat CWI's en gemeenten schooluitvallers aansporen om onderwijs te volgen tot ze een startkwalificatie behalen. CWI en sociale dienst volgen echter de jongeren niet meer als ze weer onderwijs genieten. Daardoor is niet bekend wat hun inspanningen uiteindelijk opleveren. De inspectie is van mening dat een leerling- of jongerenvolgsysteem een belangrijke bijdrage kan leveren aan het bestrijden van voortijdige schooluitval. In zo'n volgsysteem moet informatie samenkomen over dienstverlening vanuit organisaties in onderwijs, zorg en werk en inkomen. Bron: Bibliotheek SZW