Competentiemanagement voor diensten van sociale diensten
Deze publicatie is vooral bedoeld voor managers bij de diensten en afdelingen Werk, Inkomen en Zorg bij Nederlandse gemeenten.
Samenvatting en conclusie
Deze publicatie is vooral bedoeld voor managers bij de diensten en afdelingen Werk, Inkomen en Zorg bij Nederlandse gemeenten. Zij biedt de lezer handvatten om te komen tot een toekomstbestendig en vooral competentiegericht HR-beleid binnen de gemeentelijke diensten en helpt bij het gerichter managen en ontwikkelen van competenties van medewerkers. Deze publicatie is daarnaast nog nuttig voor gemeenten die willen starten met competentiemanagement, voor gemeenten die hun staande competentiebeleid willen herijken of verrijken én voor medewerkers die zichzelf gerichter willen ontwikkelen. De uitgave schetst eerst een vijftal ontwikkelingen, zoals de veranderingen op de arbeidsmarkt. Deze ontwikkelingen veranderen de manier waarop diensten WIZ werken en een andere manier van werken vraagt om andere competenties. Een nieuw basiscompetentieprofiel wordt gepresenteerd: een algemeen profiel met vier uitgewerkte competenties, die voor elke medewerker van de diensten WIZ cruciaal zijn. Het gaat om klantgerichtheid, ondernemerschap, resultaatgerichtheid en samenwerken. Naast dit algemene profiel worden ook nieuwe competentieprofielen voor de taakvelden Werk, Inkomen, Zorg én Management gepresenteerd. Als bijlage is onder meer een competentiewoordenboek opgenomen. Bron: Bibliotheek SZW