Klachtenafhandeling bij de SVB
Klachten en de afhandeling daarvan zijn een indicatie voor de kwaliteit van de uitvoering van de sociale verzekeringswetten. Een zo hoog mogelijke kwaliteit van de klachtenbehandeling draagt bij aan het vertrouwen van de burger in de uitvoering van de wetten.
Samenvatting en conclusie
Klachten en de afhandeling daarvan zijn een indicatie voor de kwaliteit van de uitvoering van de sociale verzekeringswetten. Een zo hoog mogelijke kwaliteit van de klachtenbehandeling draagt bij aan het vertrouwen van de burger in de uitvoering van de wetten. Dit vertrouwen van de burger is ook maatschappelijk en politiek gezien van belang. De SVB onderkent het belang hiervan en wil daarom ook in 2008 de registratiewijze en de afhandeling van klachten verbeteren. Als de registratie verbetert, krijgt de SVB beter zicht op de klachten over de uitvoering die de organisatie bereiken. Dit zicht kan de SVB gebruiken om de organisatieprocessen te optimaliseren en is bovendien bevorderlijk voor het lerend vermogen van de organisatie. De inspectie heeft onderzocht hoe de SVB omgaat met klachten en wat zij daarvan leert. Bron: Bibliotheek SZW