Werkt de WWB?
Sinds het midden van de jaren negentig is de vormgeving van de Nederlandse sociale zekerheid aanzienlijk gewijzigd. Vanaf die tijd geldt als principe "werk boven inkomen". Door de invoering van de WWB is in deze ontwikkeling een nieuwe stap gezet.
Samenvatting en conclusie
Sinds het midden van de jaren negentig is de vormgeving van de Nederlandse sociale zekerheid aanzienlijk gewijzigd. Vanaf die tijd geldt als principe "werk boven inkomen". Door de invoering van de WWB is in deze ontwikkeling een nieuwe stap gezet. Met enige fasering hebben gemeenten de financiƫle middelen voor het bieden van de inkomenswaarborg, het zogenoemde I-deel van het WWB-budget, volledig overgedragen gekregen van de Rijksoverheid. Daarnaast is er een geoormerkt budget voor re-integratieactiviteiten (het zgn. Werk-budget of W-deel). In de periode 2004-2007 is veel onderzoek gedaan naar de proces- en effectresultaten van de WWB. Al deze onderzoeken maken het mogelijk om de volgende centrale vraag te beantwoorden: wordt de WWB-doelstelling "werk boven inkomen" door de gemeenten gerealiseerd en is dit het gevolg van het sturingsconcept dat aan de WWB ten grondslag ligt? De onderzoeksvraagstelling wordt langs vier lijnen beantwoord: (1) de kwantitatieve effecten van de WWB; (2) de invloed van de WWB op het handelen op gemeentelijk niveau en Rijksniveau; (3) een beschouwing van de werking van het sturingconcept van de WWB, uitmondend in (4) een beschouwing van decentralisatie als sturingsconcept.