KM 08-08 Kwantitatieve overwegingen bij de nieuwe Wajong
Ten behoeve van de discussie over de inrichting van de nieuwe Wajong zijn op basis van UWV-gegevens en op basis van de inzichten uit het Wajongdossieronderzoek kwantitatieve analyses verricht. Deze zijn samengevat in dit kennismemo.
Samenvatting en conclusie
Ten behoeve van de discussie over de inrichting van de nieuwe Wajong zijn op basis van UWV-gegevens en op basis van de inzichten uit het Wajongdossieronderzoek kwantitatieve analyses verricht. Deze zijn samengevat in dit kennismemo. Verdeling instroom over nWajong en leerwerkregeling: Er zijn twee varianten, een hoge en een lage variant. Bij de hoge variant bedraagt de instroom in de leerwerkregeling 69% en in de lage variant 36%. Gedrags- en beleidseffecten: De aanpassingen rond de Wajong kunnen tot verschillende gedrags- en beleidseffecten leiden. Deze hebben deels betrekking op het voortraject van de Wajong en deels op de Wajong zelf. De effecten zijn niet altijd duidelijk van de elkaar te scheiden. De effecten zijn bovendien niet onafhankelijk van elkaar: succes in het voortraject betekent minder succes in de leerwerkleerling. Het schatten van de omvang van de mogelijke effecten is problematisch. Enerzijds is niet altijd duidelijk wat de exacte aard van veranderingen is en anderzijds ontbreekt het aan kennis om een uitspraak te doen. Voor zover een uitspraak gedaan kan worden is dat op basis van theoretische overwegingen (uitkeringselasticiteit) en op ervaringen bij andere wettrajecten (VLZ). Niettemin lijkt een plausibel scenario voor de leerwerkregeling dat deze leidt tot 10% minder instroom en 10% meer uitstroom. Het blijft echter een scenario met grote onzekerheden. Vanuit uitvoeringsoogpunt is daarom verstandig om behoedzaam op te treden, zeker bij de start van de nieuwe wet. Een principiële keuze beïnvloedt het scenario voor de leerwerkregeling sterk: de samenloop van studie en uitkering. Van de instroom zit 37% nog op school. Als dat in de nieuwe situatie niet meer het geval is daalt de instroom in de leerwerkregeling sterk en geldt het geformuleerde scenario niet meer. Bron: Kennismemo