Re-integratiemarktanalyse 2008
Gedegen informatie over de landelijke prestaties en resultaten van het re-integratiebeleid is op dit moment niet of nauwelijks voorhanden. Hierdoor is de effectiviteit van dat beleid niet goed meetbaar.
Samenvatting en conclusie
Gedegen informatie over de landelijke prestaties en resultaten van het re-integratiebeleid is op dit moment niet of nauwelijks voorhanden. Hierdoor is de effectiviteit van dat beleid niet goed meetbaar. De RWI is van mening dat er vanuit het oogpunt van publieke verantwoording meer inzicht geboden moet worden in de omvang, kwaliteit en de opbrengsten van de re-integratiedienstverlening. Dit betekent echter niet dat er geen prestaties zijn geleverd. Sinds de invoering van SUWI in 2002 zijn er diverse successen geboekt. De ontwikkeling naar een meer hybride stelsel (regie plus uitvoering), in combinatie die de inspanningen die UWV en gemeenten hebben geleverd, heeft er ook aan bijgedragen dat er meer en beter maatwerk wordt geleverd en dat er meer oog is voor de kwaliteit van de dienstverlening. De toenemende vraaggerichtheid in de uitvoering van re-integratie is hiervan een goed voorbeeld. Steeds vaker wordt gewerkt vanuit de behoefte aan de vraagzijde van de arbeidsmarkt en worden veelvuldig coalities gesloten tussen het bedrijfsleven, re-integratiebedrijven en opdrachtgevers om te voorzien in de behoefte aan personeel op de arbeidsmarkt. Het feit dat er sprake is van een verschuiving van de inkoop van complete re-integratietrajecten naar een meer modulaire inkoop van specifieke diensten en expertise, duidt volgens de RIW op een steeds meer weloverwogen inzet van re-integratiemiddelen die aansluit bij de behoefte en problematiek van de cliƫnt. Gewezen wordt op een goede diagnosestelling, zodat de vraag "wie wanneer welke ondersteuning nodig heeft", beter kan worden beantwoord. Daarmee kan de doelmatigheid en de effectiviteit van het re-integratiebeleid worden verbeterd. Bron: Bibliotheek SZW