E-dienstverlening werk en inkomen door gemeenten
Inzicht wordt gegeven in de kansen en belemmeringen voor sociale diensten om de uitvoering van de WWB en de realisering van één loket voor werk en inkomen te ondersteunen door een adequate inzet van ICT.
Onderzoeksdoel en vraagstelling
Wat zijn de kansen en belemmeringen voor adequate ICT ondersteuning WWB en de realisering van de één loket functie in de sector werk en inkomen?
Samenvatting en conclusie
Inzicht wordt gegeven in de kansen en belemmeringen voor sociale diensten om de uitvoering van de WWB en de realisering van één loket voor werk en inkomen te ondersteunen door een adequate inzet van ICT. Aan de orde komen de belangrijkste recente ontwikkelingen in de domeinen van de sociale zekerheid en de e-overheid. Parallel aan de ontwikkeling naar geïntegreerde dienstverlening loopt de ontwikkeling van het digitaal klantdossier (DKD). Verder worden de kansen en belemmeringen op lokaal niveau in kaart gebracht. Ze zijn gegroepeerd rond zes thema's: visie, strategie op verandering, manieren van samenwerken, procedures en processen, informatiehuishouding, en aanpak van automatisering en infrastructuur. Deze opzet komt de herkenbaarheid en bruikbaarheid ten goede voor professionals die bij gemeenten actief zijn binnen de domeinen ICT en sociale zekerheid. Bron: Bibliotheek SZW