Start loopbaan jonggehandicapten
De inspectie heeft onderzocht wat de rol van de (overheids)instanties is bij de keuze naar werk die jonge arbeidsgehandicapten maken voor ofwel werken in het reguliere arbeidsproces (met eventueel aanvullende instrumenten) ofwel werken in Wsw-verband.
Samenvatting en conclusie
De inspectie heeft onderzocht wat de rol van de (overheids)instanties is bij de keuze naar werk die jonge arbeidsgehandicapten maken voor ofwel werken in het reguliere arbeidsproces (met eventueel aanvullende instrumenten) ofwel werken in Wsw-verband. Geconstateerd wordt dat scholen van grote invloed zijn op de keuzes die jongeren maken over hun loopbaan na het afronden van de school. Een intensivering van arbeidstoeleiding op de scholen, vooral het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO), kan bijdragen aan een grotere participatie van jonggehandicapten. Bij scholen met meer aandacht voor arbeidstoeleiding is er meer uitstroom naar werk en minder naar bijv. dagbesteding (scholen voor Zeer Moeilijk Lerende Kinderen (ZMLK)) of minder uitval (scholen voor Zeer Moeilijk Opvoedbare Kinderen (ZMOK)). Om de ondersteuning aan jonggehandicapten te verbeteren, is er een aanpassing van regelingen, harmonisering van indicatiestellingen en ontschotting van financiering nodig. Verder is er een verandering van cultuur nodig, in het bijzonder op de scholen die geen arbeidstoeleiding in hun wettelijke taakopdracht hebben. Bron: Bibliotheek SZW