In dienst van de burger

Mensen zijn in het algemeen tevreden over de dienstverlening door SVB, UWV en gemeente (sociale dienst) als ze door één van deze organisaties worden geholpen. Ze zijn minder tevreden als ze te maken hebben met meerdere organisaties op het terrein van werk en inkomen.

Onderzoeksdoel en vraagstelling

Deze rapportage bevat oordelen over de kwaliteit van de dienstverlening in de sociale zekerheid over één of meer punten uit de burgerservicecode en is samengesteld uit nota's van bevindingen uit het programma dienstbare overheid en uit andere programma's en materiaal van derden (waarin ook de bugerservicecode gehanteerd wordt).

Samenvatting en conclusie

Mensen zijn in het algemeen tevreden over de dienstverlening door SVB, UWV en gemeente (sociale dienst) als ze door één van deze organisaties worden geholpen. Ze zijn minder tevreden als ze te maken hebben met meerdere organisaties op het terrein van werk en inkomen. Op basis van klanttevredenheidsonderzoeken stelt de inspectie vast dat de kwaliteit van de dienstverlening per organisatie verbetert. Elke organisatie heeft hier een eigen programma voor. Een betere kwaliteit van de dienstverlening door de overheid is een van de speerpunten van het beleidsprogramma van het kabinet Balkenende IV. Doelen hierbij zijn onder meer 'één effectieve overheid in dienst van de burger' en 'een 7 voor overheidsdienstverlening in 2011'. Op het gebied van re-integratie en werk ligt de nadruk op integrale dienstverlening door UWV en gemeenten op de Werkpleinen. Ongeveer de helft van de Werkpleinen lijkt niet in staat om op het afgesproken tijdstip (1 januari 2010) volledig integrale dienstverlening te bieden. Om in 2011 een 7 te halen voor de kwaliteit van de integrale dienstverlening, is meer verbinding nodig tussen wat de afzonderlijke organisaties ondernemen en wat ze op het niveau van de sector werk en inkomen gezamenlijk willen bereiken. Bron: Bibliotheek SZW