Maatregelen in Crisistijd
Resultaat van een kort inventariserend onderzoek waarbij voorbeelden van maatregelen zijn verzameld die bijdragen aan het vergroten van werkzekerheid tijdens en na de crisis.
Onderzoeksdoel en vraagstelling
De crisis heeft aanleiding gegeven tot innovatieve maatregelen in de praktijk bij werkgevers, scholen, sociale partners en uitvoeringsorganisaties als het UWV en gemeenten. Het onderzoek richt zich op praktijkvoorbeelden van deze partijen met als doel het vergroten van de werkzekerheid op dit moment na de crisis. Het onderzoek voor het RUA symposium van begin december 2009 moet meer soortgelijke innovatieve praktijkvoorbeelden vinden en uitspraak doen over de bruikbaarheid (waarde, houdbaarheid) van deze maatregelen nu en in de toekomst. Onderzoeksvraag Welke innovatieve praktijkvoorbeelden zijn ontstaan in de huidige crisis en kunnen bijdragen aan het vergroten van werkzekerheid.
Samenvatting en conclusie
Resultaat van een kort inventariserend onderzoek waarbij voorbeelden van maatregelen zijn verzameld die bijdragen aan het vergroten van werkzekerheid tijdens en na de crisis. Het gaat om praktijkvoorbeelden van innovatieve of aansprekende maatregelen, die door bedrijven, gemeenten, scholen, sociale partners en uitvoeringsorganisaties zijn getroffen met het oog op de huidige crisis. De maatregelen zijn geselecteerd op basis van de volgende uitgangspunten en criteria. De maatregelen moeten: - Innovatief of tenminste bijzonder of aansprekend zijn. - Een positief effect hebben (gehad) op het bestrijden van de effecten van de crisis. - Tijdens de crisis zijn of worden ingezet of vóór de crisis ingezet, maar waarvan tijdens de crisis de vruchten worden geplukt. - Bijdragen aan het voorkomen en bestrijden van structurele arbeidsmarktknelpunten. - Mogelijk van blijvende waarde zijn voor het vergroten van werkzekerheid nu en in de toekomst. De uitgevoerde quick scan wijst uit, dat de crisis heeft geleid tot ontzettend veel dynamiek en diversiteit op de arbeidsmarkt, met actieve inzet van veel branches en bedrijven, gemeenten, UWV WERKbedrijf en onderwijsinstellingen, maar bijvoorbeeld ook Kenniscentra Beroepsonderwijs voor Bedrijfsleven (KBB’s) en provincies. Vaak ook vond en vindt goed samenspel plaats tussen landelijke impulsen en regionale acties. De besproken maatregelen worden onderscheiden in drie categorieën: 1) Preventief; 2) Mobiliteit en flexibiliteit; 3) Curatief. Bij elke maatregel worden aangegeven of het initiatief of zwaartepunt ligt bij Ondernemers, Overheid of Onderwijs (de drie O's). Bron: rapport; bewerking RWI