Signalering van fraude
Indien een burger een uitkering aanvraagt of ontvangt dient hij gegevens te verstrekken. Op grond van de gegevens beoordeelt de uitvoeringsorganisatie ( UWV, SVB en gemeenten) of recht bestaat op een uitkering of de uitkering kan worden voortgezet.
Onderzoekdsdoel en vraagstelling
Kan de kwaliteit van de fraudesignalen worden verbeterd? Met dit onderzoek wil IWI de beleidsmakers en uitvoerders inzicht geven in de kwaliteit van de fraudesignalen en in de mogelijkheid tot verbetering van de fraudebestijding bij UWV, SVB en gemeenten. De uitkomsten van dit onderzoek worden neergelegd in een verkennende studie.
Samenvatting en conclusie
Indien een burger een uitkering aanvraagt of ontvangt dient hij gegevens te verstrekken. Op grond van de gegevens beoordeelt de uitvoeringsorganisatie ( UWV, SVB en gemeenten) of recht bestaat op een uitkering of de uitkering kan worden voortgezet. De uitkeringsgerechtigde dient alle informatie te verstrekken die van belang is voor het recht, de hoogte en de duur van de uitkering. Onderzocht is welke bronnen en gegevens de uitvoeringsorganisaties gebruiken voor fraudebestrijding en hoe ze signalen over mogelijke fraude verwerken. Ook is nagegaan welke overwegingen hierbij een rol spelen en in welke situaties wel of juist niet wordt bijgedragen aan (verbetering van) fraudebestrijding.