Wat beweegt de fraudeur?
In twee achtereenvolgende Handhavingsprogramma’s heeft het Ministerie van SZW uitgangspunten en maatregelen vastgelegd voor de verbetering van regelnaleving. Een belangrijk domein binnen het programma is dat van de sociale zekerheid.
Samenvatting en conclusie
In twee achtereenvolgende Handhavingsprogramma’s heeft het Ministerie van SZW uitgangspunten en maatregelen vastgelegd voor de verbetering van regelnaleving. Een belangrijk domein binnen het programma is dat van de sociale zekerheid. Binnen dit domein dragen UWV, SVB en gemeenten zorg voor de uitvoering van werknemersverzekeringen, volksverzekeringen en bijstandsverlening. Het beeld dat deze integrale rapportages over de jaren over naleving in dit domein geven, is gunstig. De hoge nalevingsniveaus nemen niet weg dat er een aanhoudend streven is om regelovertreding terug te dringen. Het ministerie is hiervoor op zoek naar aanknopingspunten om cliënten te bewegen de regels (nog) beter na te leven. Dit onderzoek richt zich primair op de persoonlijke motieven en oorzaken van burgers om sociale zekerheidswetgeving - al dan niet bewust - te overtreden. Met dit onderzoek moet vooral duidelijk worden waarom de frauderende cliënt handelt zoals hij handelt. In afzonderlijke hoofdstukken wordt aandacht besteed aan fraude door UWV-cliënten (WW en WAO), fraude door SVB-cliënten (AOW), en fraude door bijstandscliënten (WWB). Het onderzoek laat zien dat de belangrijkste reden om te frauderen geldelijk gewin is. Daarnaast spelen administratieve onbekwaamheid en nalatigheid een rol. Bijkomende motieven zijn de inschatting dat het risico om te worden gepakt gering is en de wens om financieel onafhankelijk te zijn van een (nieuwe) partner. Bron: Bibliotheek SZW.