Schoolverlaters tussen onderwijs en arbeidsmarkt 2009

Dit rapport gaat hoofdzakelijk in op de bestemming van gediplomeerde schoolverlaters en afgestudeerden van het school- of studiejaar 2007/2008.

Onderzoeksdoel en vraagstelling

Het onderzoek onder gediplomeerde schoolverlaters geeft antwoord op vragen als: wat is de kwaliteit van de gediplomeerde schoolverlaters en wat gaan ze na hun opleiding doen? Hoe is de aansluiting met het vervolgonderwijs? Als ze naar de arbeidsmarkt gaan, hoe snel krijgen ze dan werk? En sluit dat werk dan ook aan op de gevolgde opleiding?

Samenvatting en conclusie

Dit rapport gaat hoofdzakelijk in op de bestemming van gediplomeerde schoolverlaters en afgestudeerden van het school- of studiejaar 2007/2008. De resultaten die worden gepresenteerd zijn gebaseerd op het onderzoek dat eind 2009 over de volle breedte van het Nederlandse onderwijsstelsel is uitgevoerd. De uitkomsten hebben betrekking op de situatie van schoolverlaters en afgestudeerden ongeveer anderhalf jaar na het voltooien van de opleiding. Het eerste hoofdstuk gaat in hoofdlijnen in op de kwaliteit van gediplomeerde schoolverlaters in 2009 (onder meer de intrede op de arbeidsmarkt). Daarna komt in hoofdstuk 2 de kwalificatie aan de orde. De kwalificatiefunctie van onderwijs draait om de vraag in hoeverre het onderwijs erin geslaagd is om de schoolverlater uit te rusten met relevante competenties. Hoofdstuk 3 handelt over selectie. De selectiefunctie van het onderwijs betreft het beoordelen van studenten op de aanwezige competenties en het op grond hiervan certificeren naar eindniveau. In hoofdstuk 4 komen de kwalificerende vervolgtrajecten aan bod. Hoofdstuk 5 behandelt de intrede op de arbeidsmarkt, toegespitst op allocatie en extern rendement. Tenslotte wordt in deze rapportage het effect van de conjuncturele malaise bezien. Het rapport wordt afgesloten met een Statistische bijlage (tabellen naar opleidingssector). Voor (meer) gedetailleerde informatie wordt verwezen naar de website van ROA.