Dienstverlening bij buitenlandse zusterorganisaties
Het onderzoek ‘Dienstverlening bij buitenlandse zusterorganen’ beschrijft verschillende onderdelen van de dienstverlening bij buitenlandse zusterorganen.
Onderzoeksdoel en vraagstelling
Wat kan de SVB leren van de manier waarop dienstverlening is georganiseerd door zusterorganen van de SVB? Zijn er elders best practices te benoemen waar de SVB haar voordeel mee kan doen? Deze vragen gelden zowel voor de dienstverlening aan de klant als voor de dienstverlening binnen de keten.
Samenvatting en conclusie
Het onderzoek ‘Dienstverlening bij buitenlandse zusterorganen’ beschrijft verschillende onderdelen van de dienstverlening bij buitenlandse zusterorganen. Onder zusterorganen verstaan wij de uitvoeringsinstanties die in ieder geval één van de belangrijkste klantengroepen van de SVB (gepensioneerden, nabestaanden en kinderen) bedienen. Aan het onderzoek lagen de volgende vragen ten grondslag: Hoe is de dienstverlening georganiseerd door buitenlandse zusterorganen van de SVB? Wat beschouwen de zusterorganen als best practices in hun dienstverlening? Uit het onderzoek valt te concluderen dat technologie in alle landen erg belangrijk is geweest in de afgelopen jaren. De zusterorganen verwachten dat dit de komende jaren zo zal blijven, en wellicht nog belangrijker zal worden. Ten eerste natuurlijk het internet, waartoe steeds meer mensen toegang krijgen (thuis maar ook via selfservice stations) en wat de klant goedkope, snelle en praktische mogelijkheden biedt om zelf handelingen uit te voeren.