Van mens tot mens

In de loop der jaren zijn er verschillende regelingen ingevoerd om de markt van de persoonlijke dienstverlening te stimuleren. Daarbij lag de focus er in eerste instantie op de markt voor schoonmaakwerk te verbreden en de ‘zwarte’ markt ‘wit’ te maken.

Onderzoeksdoel en vraagstelling

de succes- en faalfactoren van projecten als Te Plak en Woon Zorg Service in de Wijk, alsmede van de commerciële bedrijven in deze sector (bijv. www.ikzoekhuishoudelijkehulp.nl, www.regeltante.nl, www.werkster.nl); deze succes- en faalfactoren dienen tot uiting te brengen welke randvoorwaarden in de markt voor persoonlijke dienstverlening een zelfstandige, ongesubsidieerde bedrijfsvoering mogelijk maken. een beschrijving van de bijdrage die de huidige markt voor persoonlijke dienstverlening (niet commerciële en commerciële sector) levert aan de re-integratie van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt (als gevolg van werkloosheid of van arbeidsongeschiktheid); een analyse waaruit blijkt welke factoren binnen de markt voor persoonlijke dienstverlening een rol spelen in bedoelde re-integratie.

Samenvatting en conclusie

In de loop der jaren zijn er verschillende regelingen ingevoerd om de markt van de persoonlijke dienstverlening te stimuleren. Daarbij lag de focus er in eerste instantie op de markt voor schoonmaakwerk te verbreden en de ‘zwarte’ markt ‘wit’ te maken. Gaandeweg verschoof de focus steeds meer naar zorg en participatie. Dit rapport presenteert de belangrijkste bevindingen van een studie waarin het fenomeen persoonlijke dienstverlening vanuit verschillende invalshoeken is geanalyseerd: de structuur van de markt en haar aanbieders, de potentie van de markt om commercieel te opereren en de sociale waarde van de markt voor persoonlijke dienstverlening.