De burger bediend in 2010
Gemeenten en UWV moeten goed samenwerken om ervoor te zorgen dat burgers en werkgevers een optimale dienstverlening krijgen.
Onderzoeksdoel en vraagstelling
De rapportage geeft een beeld van de ‘Ist’ situatie op het terrein van de informatieprocessen in de sociale zekerheid.
Samenvatting en conclusie
Gemeenten en UWV moeten goed samenwerken om ervoor te zorgen dat burgers en werkgevers een optimale dienstverlening krijgen. De gezamenlijke dienstverlening op de Werkpleinen is vooral gericht op het moment dat iemand zich voor het eerst, digitaal of fysiek, meldt als werkzoekende en/of een uitkering aanvraagt. IWI constateert dat gemeenten en UWV hier de afgelopen jaren wel vooruitgang hebben geboekt. Tegelijkertijd blijkt het in de praktijk niet eenvoudig om op ICT-gebied de samenwerking in de backoffice op het gewenste niveau te krijgen. Volgens IWI moeten de informatieprocessen van UWV en gemeenten beter op elkaar aansluiten. UWV, VNG en Divosa hebben hierover inmiddels met elkaar afspraken gemaakt. Bron: Bibliotheek SZW.