De vraag van werkgevers naar re-integratiedienstverlening

Dit rapport schetst een actueel beeld van de vraag van werkgevers naar re-integratiedienstverlening. Inzicht in de wensen en de mogelijkheden van werkgevers is nodig om een goede aansluiting te realiseren tussen de re-integratiedienstverlening en de vraag op de arbeidsmarkt.

Onderzoeksdoel en vraagstelling

Welke rol speelt de vraagzijde van de arbeidsmarkt bij de re-integratiedienstverlening? Welke ervaringen en wensen hebben werkgevers met betrekking tot de re-integratiedienstverlening? Welke lessen kunnen worden getrokken gericht op het verbeteren van de kwaliteit van de re-integratiedienstverlening?

Samenvatting en conclusie

Dit rapport schetst een actueel beeld van de vraag van werkgevers naar re-integratiedienstverlening. Inzicht in de wensen en de mogelijkheden van werkgevers is nodig om een goede aansluiting te realiseren tussen de re-integratiedienstverlening en de vraag op de arbeidsmarkt. De rapportage besteedt aandacht aan de volgende onderwerpen: de ervaringen van werkgevers met re-integratiedienstverlening; de toekomstige behoefte van werkgevers aan re-integratiedienstverlening; de verwachtingen van werkgevers ten aanzien van re-integratiedienstverlening; van werk naar werk (VWNW) én kansen voor lager opgeleiden. Geconcludeerd wordt dat re-integratiedienstverlening mensenwerk is. Zowel door grote en kleine bedrijven wordt persoonlijke dienstverlening (met vaste contactpersonen en dergelijke) belangrijk gevonden. Het zijn vooral de kleine(re) bedrijven die in het verleden niet of nauwelijks met re-integratiedienstverlening te maken hebben gehad. Digitale dienstverlening wordt minder belangrijk geacht dan persoonlijke dienstverlening. Digitale dienstverlening wordt vooral belangrijk gevonden door bedrijven die in het recente verleden weinig ervaring hebben opgedaan met re-integratiedienstverlening. Werkgevers hebben overigens veel meer contact met publieke dan met private organisaties over het aannemen van personen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Bron: Bibliotheek SZW