Een leven lang leren in Nederland

Dit rapport brengt het formele en informele leren en de kennisontwikkeling in Nederland in beeld aan de hand van drie peilingen van de ROA Levenslang Leren Enquête (2004, 2007 en 2010).

Onderzoeksdoel en vraagstelling

De Leven lang leren enquête levert unieke informatie op over informeel leren door werkenden en niet-werkenden, de bereidheid om inzetbaarheid op peil te houden, kennistoename en competentieveroudering over levenscyclus en de effecten van HRM-beleid en persoonlijke factoren op scholingsdeelname en informeel leren. Naast de monitoring van ontwikkelingen op het gebied van (informeel) leren en kennisontwikkeling besteedt de enquête in 2010 speciale aandacht aan het HRM beleid en de rol van de werkgever en de werkplek in het leerproces van werknemers, de leercultuur binnen bedrijven, de motivatie van werkenden en niet-werkenden om deel te nemen aan scholing en hun verwachtingen over de opbrengsten van scholing.

Samenvatting en conclusie

Dit rapport brengt het formele en informele leren en de kennisontwikkeling in Nederland in beeld aan de hand van drie peilingen van de ROA Levenslang Leren Enquête (2004, 2007 en 2010). Enkele belangrijke conclusies zijn: (i) de deelname aan scholing door werkenden en niet-werkenden is in de periode 2004-2010 nagenoeg onveranderd gebleven; (ii) er is een harde kern van een op de vijf werkenden, die gedurende de loopbaan nog nooit een training of cursus heeft gevolgd; hierbij gaat het vooral om laagopgeleiden en werkenden in de sectoren horeca, handel en cultuur; (iii) vooral mensen met organiserende taken en met werk waarbij veel met anderen moet worden samengewerkt, leren veel op het werk, zowel formeel als informeel; daarentegen leren mensen die routinewerk doen veel minder op hun werk; (iv) de bereidheid om aan scholing deel te nemen is lager als een eigen financiële bijdrage wordt gevraagd en hoger als de training in de baas z’n tijd kan worden gevolgd; (v) onder werklozen en inactieven die een voucher van de overheid kunnen inzetten voor het volgen van scholing zijn vooral degenen met een sterke risicoattitude bereid de voucher te gebruiken; (vi) bedrijven zullen het leren op het werk kunnen versterken door bij de toebedeling van taken expliciet rekening te houden met de ervaring die iemand met het uitvoeren van bepaalde werkzaamheden kan opbouwen.