Arbeidsbemiddeling
De Raad voor Werk en Inkomen (RWI) is een Project Arbeidsbemiddeling gestart. Dit project richt zich op het geven van een antwoord op de vraag hoe de arbeidsbemiddeling in Nederland zo ingericht kan worden dat gelet op de toekomstige verhoudingen tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt een optimale match tussen vacatures en werkzoekenden tot stand kan worden gebracht.
Onderzoeksdoel en vraagstelling
Welke private en publieke bemiddelingsactiviteiten worden op dit moment door welke partijen langs welke kanalen en met de inzet van welke instrumenten aangeboden? Wat zijn de ervaringen van de klant werkgever en de klant werkzoekende met deze dienstverlening? Aan welke private en publiek dienstverlening bestaat bij de klant werkgever en de klant werkzoekende behoefte?
Samenvatting en conclusie
De Raad voor Werk en Inkomen (RWI) is een Project Arbeidsbemiddeling gestart. Dit project richt zich op het geven van een antwoord op de vraag hoe de arbeidsbemiddeling in Nederland zo ingericht kan worden dat gelet op de toekomstige verhoudingen tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt een optimale match tussen vacatures en werkzoekenden tot stand kan worden gebracht. Het project doet dat vanuit het perspectief van partijen die gezamenlijk de arbeidsmarkt vormen (werkgevers en werkzoekenden) en dus niet primair vanuit een institutionele invalshoek. Een onderdeel van het project vormt een literatuurstudie. Doel van dat documentenonderzoek is een kwalitatieve beschrijving te geven van het aanbod van bemiddeling in Nederland en de behoeften en ervaringen van werkgevers en werkzoekenden. Een afgeleid doel is na te gaan in hoeverre informatie ontbreekt ('witte vlekken' in de informatievoorziening). Drie vragen staan in de literatuurstudie centraal: (1) welke private en publieke bemiddelingsactiviteiten worden op dit moment door welke partijen langs welke kanalen aangeboden; (2) wat zijn de ervaringen van de klant werkgever en klant werkzoekende met deze dienstverlening én (3) aan welke private en publieke dienstverlening bestaat bij de klant werkgever en bij de klant werkzoekende behoefte?