Klantprofielen voor schuldhulpverlening
Binnen het veld van de schuldhulpverlening bestaat als gevolg van krimpende budgetten en een toenemend aantal mensen dat een beroep doet op de schuldhulpverlening grote behoefte aan handvatten voor een efficiëntere schulphulpverlening.
Onderzoeksdoel en vraagstelling
Het doel van dit onderzoek is gemeenten te ondersteunen bij het inzicht krijgen in de doelgroep schuldhulpverlening, het omschrijven van het profiel van verschillende klantgroepen en het aanbod dat bij hen past, waartegen gemeenten hun eigen bestand en aanbod kunnen afzetten.
Samenvatting en conclusie
Binnen het veld van de schuldhulpverlening bestaat als gevolg van krimpende budgetten en een toenemend aantal mensen dat een beroep doet op de schuldhulpverlening grote behoefte aan handvatten voor een efficiëntere schulphulpverlening. Daarbij kan met name gedacht worden aan klantprofielen. In deze rapportage staat het ontwikkelen van deze profielen centraal. Uitgangspunt voor de ontwikkelde klantprofielen vormt het gedrag van de schuldenaar. De oplossing voor deze situatie moet daarom voor een belangrijk deel in het gedrag van de schuldenaar worden gezocht. De klantprofielen bieden een bril om naar het gedrag van de schuldenaar te kijken. In de profielen staan twee elementen centraal: de motivatie van de schuldenaar om het gedrag te veranderen dat ten grondslag ligt aan de schuldsituatie waarin hij verkeert en de vaardigheden waarover de schuldenaar al dan niet beschikt om een eind te kunnen maken aan de schuldsituatie. Door te gaan werken met deze klantprofielen moet het voor schuldhulpverlenende instanties mogelijk zijn sneller te bepalen of, in hoeverre en op welke wijze schuldenaren geholpen kunnen worden om een eind te maken aan de problematische schuldensituatie waarin zij verkeren. Inmiddels wordt gewerkt aan een vervolg op het onderhavige onderzoek, namelijk de ontwikkeling van een screenings- en diagnose-instrument voor schuldhulpverlening.