De keten volgt klanten
De inspectie onderzocht het gebruik van klantvolgsystemen in het domein van werk en inkomen. Klantvolgsystemen zijn er ter ondersteuning van de professionals, de medewerkers die in hun dagelijks werk de dienstverlening aan de klant verzorgen.
Onderzoeksdoel en vraagstelling
In de programmarapportage voorjaar 2011 wordt gerapporteerd over klantvolg-systemen en klantvolgfunctionaliteit die gemeenten gebruiken met het oog op de benodigde ketenbrede statusinformatie. Deze rapportage geeft een antwoord op de vraag hoe ver de ketenpartners op het terrein van gemeenten zijn gevorderd met het organiseren van ketenbrede statusinformatie over klanten in de keten van werk en inkomen (ondermeer Sonar en het centraal klantvolgsysteem). Verder is van belang hoe de ketenpartners omgaan met de bescherming van de persoonsgegevens van burgers. Met deze rapportage gaat de inspectie nader in op het knelpunt dat de expertcommissie-Keller constateerde dat ketenbrede statusinformatie ont-breekt.
Samenvatting en conclusie
De inspectie onderzocht het gebruik van klantvolgsystemen in het domein van werk en inkomen. Klantvolgsystemen zijn er ter ondersteuning van de professionals, de medewerkers die in hun dagelijks werk de dienstverlening aan de klant verzorgen. Ingegaan wordt op de vraag hoever de ketenpartners in de sector werk en inkomen zijn gevorderd met de ontwikkeling en het gebruik van klantvolgsystemen. De investeringen in klantvolgsystemen resulteren in een toename van het aantal koppelingen van gegevens. Elke ketenpartner, UWV en gemeenten, gebruikt een of meerdere systemen waarmee de klant gevolgd kan worden. De inspectie concludeert dat de bescherming van persoonsgegevens nog onvoldoende aandacht krijgt en er veel ruimte is voor verbetering. Bron: Bibliotheek SZW