Vakkrachten in ontwikkeling.
Lageropgeleiden vormen een kwetsbare groep op de arbeidsmarkt. Gerichte scholing kan hun positie op de arbeidsmarkt verbeteren, maar in de praktijk blijkt dat de deelname van laagopgeleide werknemers aan scholing achterblijft ten opzichte van hoger opgeleiden.
Onderzoeksdoel en vraagstelling
Wat zijn werkzame elementen en praktische aanknopingspunten in het verhogen van de scholingsdeelname van lager opgeleide werknemers?
Samenvatting en conclusie
Lageropgeleiden vormen een kwetsbare groep op de arbeidsmarkt. Gerichte scholing kan hun positie op de arbeidsmarkt verbeteren, maar in de praktijk blijkt dat de deelname van laagopgeleide werknemers aan scholing achterblijft ten opzichte van hoger opgeleiden. Onderzocht is hoe bedrijven de scholing van werknemers aanpakken, welke scholingsaanpak de scholingsdeelname van laagopgeleiden vergroot en wat nodig is om een cultuurverandering bij werkgevers en werknemers op gang te brengen. Het onderzoek focust zich op het stimuleren van scholing van laagopgeleide werknemers. Het onderzoek is uitgevoerd binnen vier sectoren: levensmiddelenindustrie, schoonmaak, afvalverwerking en de bouw. Per sector is onder meer gesproken met werkgevers en werknemers van de onderzochte bedrijven, met vertegenwoordigers van Kenniscentra en O&O fondsen. Ook komt een aantal specifieke instrumenten (EVC, vouchers, online opleidingstraject e.d.) aan bod. De rapportage bevat ook aanbevelingen gericht op het stimuleren van scholingsdeelname voor de doelgroep. Bron: Bibliotheek SZW