Gedragsbeïnvloeding in een online omgeving
De e-dienstverlening biedt UWV nieuwe mogelijkheden om werkzoekenden te prikkelen zich maximaal in te spannen om snel werk te zoeken en te vinden.
Onderzoeksdoel en vraagstelling
De hoofdvraag van dit onderzoek is hoe UWV het gedrag van WW-cliënten kan beïnvloeden in een online omgeving, zodanig dat compliance wordt bewaakt en waar mogelijk wordt verhoogd? Deze verkenning heeft tot doel UWV strategische en praktische handvatten te geven voor verdere verbetering van de e-dienstverlening.
Samenvatting en conclusie
De e-dienstverlening biedt UWV nieuwe mogelijkheden om werkzoekenden te prikkelen zich maximaal in te spannen om snel werk te zoeken en te vinden. Het Centrum Criminaliteitspreventie (CCV) heeft in opdracht van UWV verkend of het mogelijk is via digitale technieken de motivatie van WW-klanten te bevorderen en hen prikkelen de goede stappen te nemen bij het zoeken en vinden van werk. Ook is onderzocht welke mogelijkheden de e-dienstverlening biedt om het nalevingsgedrag bij WW-klanten te monitoren en bewaken. Dit kennisrapport omvat een literatuurstudie, interviews met UWV-medewerkers die zijn betrokken bij de ontwikkeling van e-dienstverlening en analyses van voorbeelden van websites voor online dienstverlening.