Ontwikkelen aanpak gezondheidsbeleving
De gezondheidsbeleving van werkloze klanten van gemeenten en UWV kan een belemmering vormen in de weg naar werk. In een door UWV gesubsidieerd project is daarom een aanpak ontwikkeld die kan worden ingezet door klantmanagers en werkcoaches.
Samenvatting en conclusie
De gezondheidsbeleving van werkloze klanten van gemeenten en UWV kan een belemmering vormen in de weg naar werk. In een door UWV gesubsidieerd project is daarom een aanpak ontwikkeld die kan worden ingezet door klantmanagers en werkcoaches. De aanpak is bedoeld om werkloze klanten in de WW of WWB in een aantal gesprekken via onder andere huiswerkopdrachten te helpen om belemmeringen voortgekomen uit hun gezondheidsbeleving weg te nemen, zodat zij hun weg naar (nieuw) werk succesvoller kunnen voortzetten. Viertal typen klanten worden onderscheiden: 1. klanten met een als slecht ervaren gezondheid in een slachtofferrol; 2. klanten met plotseling of onverwerkt gezondheidsverlies; 3. angstige klanten die veel beren op de weg zien, zeker wat hun gezondheid betreft; 4. klanten die hun grenzen niet kunnen aangeven. Per klanttype zijn laagdrempelige interventies beschreven die alle een gedragsverandering bij de klant beogen te bewerkstellingen. De interventies zijn in te zetten door klantmanagers en werkcoaches zonder medische, psychologische of therapeutische achtergrond. De klanten worden op een positieve wijze uitgenodigd tot het nemen van initiatieven. De aanpak is in het project op kleine schaal door 16 werkcoaches en klantmanagers getest en wordt overwegend positief beoordeeld.