Toegankelijkheid van de e-dienstverlening WW van UWV
De e-dienstverlening voor WW klanten door UWV is te onderscheiden in de elektronische aanvraag van de uitkering (het online aanvragen van een WW uitkering) en het gebruik van de digitale werkmap door WW klanten.
Onderzoeksdoel en vraagstelling
Het onderzoek heeft twee hoofdvragen. Wat is het gebruik van het digitale kanaal door WW gerechtigden en wat is het profiel van gebruikers en van niet-gebruikers van de digitale dienstverlening WW van UWV? En wat zijn de voorzieningen die moeten worden getroffen om het gebruik van het digitale kanaal mogelijk te maken en waar mogelijk te vergroten?
Samenvatting en conclusie
De e-dienstverlening voor WW klanten door UWV is te onderscheiden in de elektronische aanvraag van de uitkering (het online aanvragen van een WW uitkering) en het gebruik van de digitale werkmap door WW klanten. Via de digitale werkmap biedt UWV diensten aan haar WW klanten die ondersteunend zijn bij het zoeken naar werk. In het onderzoek zijn drie groepen WW klanten onderscheiden. De groep WW’ers die gebruik maakt van zowel van de digitale aanvraag WW als van de digitale werkmap (‘de gebruikers’); de WW’ers die geen gebruik maken van de e-dienstverlening van UWV, noch van de digitale aanvraag noch van de digitale werkmap (de ‘niet-gebruikers’); en de groep WW’ers die ofwel de WW uitkering digitaal aanvragen ofwel de digitale werkmap gebruiken maar niet beide doen (de gedeeltelijk gebruikers). De gebruikers van de e-dienstverlening verschillen op meerdere kenmerken van de niet-gebruikers. De e-dienstverlening van UWV is toegankelijk voor de meeste WW'ers. Ruim 90 procent van de WW-klanten kan met de aangeboden e-dienstverlening omgaan. Een klein deel, 9 procent, heeft persoonlijke ondersteuning nodig bij de digitale aanvraag WW en bij het gebruik van de werkmap. Het betreft veelal WW-klanten die niet in het bezit zijn van een computer met internetaansluiting, ouder zijn, lager opgeleid en minder taalvaardig. UWV heeft tijdelijk extra budget beschikbaar om niet-digivaardige WW-klanten te ondersteunen bij de digitale aanvraag en de werkmap.