Activeringswerk in uitvoering
In dit proefschrift wordt nagegaan hoe het beleidsidee van een activerende sociale zekerheid uitpakt in het dagelijks handelen van de uitvoerders van dit beleid.
Samenvatting en conclusie
In dit proefschrift wordt nagegaan hoe het beleidsidee van een activerende sociale zekerheid uitpakt in het dagelijks handelen van de uitvoerders van dit beleid. Daartoe is, naast literatuuronderzoek, bij drie sociale diensten een exploratief onderzoek uitgevoerd naar de uitvoering van het activeringswerk in het kader van de Wwb. Vier onderzoeksvragen stonden centraal. 1. Hoe doen klantmanagers hun activeringswerk? 2. In hoeverre zijn deze werkwijzen te typeren als bureaucratische beleidsuitvoering dan wel als professionele dienstverlening? 3. Welke beleids- en organisatiekeuzes maken de sociale diensten ten aanzien van het activeringswerk? 4. In hoeverre kunnen de aangetroffen werkwijzen uit deze beleids- en organisatiekeuzes worden begrepen? Klantmanagers voeren het activeringswerk uit volgens drie hoofdvarianten: als interventionisten, als regisseurs en als administrateurs. De werkwijze van de interventionisten is als overwegend professioneel te typeren, dat van de regisseurs als een combinatie van bureaucratisch en professioneel handelen, dat van de administrateurs als overwegend bureaucratisch. De context van beleid en organisatie waar de onderzochte klantmanagers binnen werken komt op een aantal punten overeen, maar laat ook veel variatie zien, soms tot op het niveau van de afzonderlijke teams. Een aantal onderzochte beleids- en organisatiekeuzes beïnvloedde de aangetroffen werkwijzen doordat ze mogelijkheden of beperkingen vormden voor een bureaucratische of professionele uitvoering van het werk.