Vraaggerichte dienstverlening voor vangnetters
Het onderzoek geeft inzicht in de wijze waarop de professionals binnen het ZW/Arbo-proces de vraag van werkgevers en het aanbod van vangnetters bij elkaar brengen en de knelpunten die daarbij spelen.
Onderzoeksdoel en vraagstelling
Het onderzoek geeft inzicht in de wijze waarop de professionals binnen het ZW/Arbo-proces de vraag van werkgevers en het aanbod van vangnetters bij elkaar brengen en de knelpunten die daarbij spelen. Vangnetters zijn zieke werknemers die geen werkgever hebben en een uitkering krachtens de Ziektewet ontvangen. Dit onderzoek richt zich op de vangnetters die langdurig, dat wil zeggen langer dan dertien weken, ziek zijn. Deze groep had in 2011 een omvang van 67.000 personen. Daarvan bereikt ongeveer de helft de maximale uitkeringsduur ZW van twee jaar. De grootste groepen vangnetters zijn zieke WW’ers, zieke uitzendkrachten en werknemers die bij afloop van hun dienstverband ziek zijn. UWV is verantwoordelijk voor de uitkeringsverzorging en voor de re-integratie van vangnetters. De centrale vraag luidt: Hoe brengt UWV vraag en aanbod voor vangnetters bij elkaar?
Samenvatting en conclusie
Het onderzoek geeft inzicht in de wijze waarop de professionals binnen het ZW/Arbo-proces de vraag van werkgevers en het aanbod van vangnetters bij elkaar brengen en de knelpunten die daarbij spelen. Vangnetters zijn zieke werknemers die geen werkgever hebben en een uitkering krachtens de Ziektewet ontvangen. Dit onderzoek richt zich op de vangnetters die langdurig, dat wil zeggen langer dan dertien weken, ziek zijn. Deze groep had in 2011 een omvang van 67.000 personen. Daarvan bereikt ongeveer de helft de maximale uitkeringsduur ZW van twee jaar. De grootste groepen vangnetters zijn zieke WW’ers, zieke uitzendkrachten en werknemers die bij afloop van hun dienstverband ziek zijn. UWV is verantwoordelijk voor de uitkeringsverzorging en voor de re-integratie van vangnetters.