Optimalisering van re-integratiedienstverlening in relatie tot werkgevers
Dit is de formele rapportage van fase 1 van deelonderzoek 2 in het PROreact Onderzoeksprogramma Versterking van de professionaliteit in de re-integratiedienstverlening. Het programma bestaat uit twee deelonderzoeken, in samenhang uitgevoerd en elk met twee fasen.
Samenvatting en conclusie
Dit is de formele rapportage van fase 1 van deelonderzoek 2 in het PROreact Onderzoeksprogramma Versterking van de professionaliteit in de re-integratiedienstverlening. Het programma bestaat uit twee deelonderzoeken, in samenhang uitgevoerd en elk met twee fasen. In deelonderzoek 1 ligt de focus op re-integratiedienstverlening aan klanten met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Deelonderzoek 2 is gericht op de dienstverlening aan werkgevers in relatie tot de bemiddeling van deze klanten. Op grond van een literatuurstudie, een inventarisatie van praktijken binnen het PROreact consortium en interviews met 30 bemiddelaars en 51 bedrijven is een inventarisatie gemaakt van de versterkers van de professionaliteit van bemiddelaars die zich bezig houden met de werkgeversbenadering. In de werkgeversbenadering worden drie fasen onderscheiden: motiveren van de werkgever, matching en nazorg. Het onderzoek laat zien dat een integrale benadering die oog heeft voor de vraag van werkgever en cliënt het best past bij het plaatsen van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Op basis van concrete ervaringen van bemiddelaars en werkgevers is een breed palet aan effectieve handelingsrepertoires in kaart gebracht. Welke repertoires ingezet moeten worden is afhankelijk van de mogelijkheden en ervaring van de werkgever. Voor een optimale dienstverlening lijkt het van belang dat professionals het totale repertoire beheersen en dat het proces geborgd wordt in de organisatie door het opstellen van protocollen en overleggen. Om continuïteit in het proces te waarborgen is een goede informatieoverdracht van belang. Een kennismanagementsysteem kan hier ondersteuning bij bieden.