De burger bediend in 2013
De dienstverlening binnen de sector werk en inkomen is in de afgelopen jaren sterk gedigitaliseerd. De uitvoeringsorganisaties UWV en SVB en gemeenten wisselen steeds meer gegevens uit ten behoeve van de dienstverlening aan burgers.
Onderzoeksdoel en vraagstelling
Doel is een meer solide basis voor digitale dienstverlening in de sector werk en inkomen, door inzicht te geven in de bijdrage die de gezamenlijke partijen binnen de sector werk en inkomen leveren aan hergebruik van gegevens, verbetering van gegevenskwaliteit, transparantie en bescherming van persoonsgegevens. Voor de bewindspersonen van SZW en uitvoeringsorganisaties en gemeenten bieden de bevindingen uit deze rapportage aanknopingspunten voor het desgewenst treffen van maatregelen. Hoofdvraag is in hoeverre UWV, SVB en gemeenten invulling geven aan (de voorwaarden voor) gegevensuitwisseling door hergebruik van gegevens, kwaliteitsborging en bescherming van persoonsgegevens.
Samenvatting en conclusie
De dienstverlening binnen de sector werk en inkomen is in de afgelopen jaren sterk gedigitaliseerd. De uitvoeringsorganisaties UWV en SVB en gemeenten wisselen steeds meer gegevens uit ten behoeve van de dienstverlening aan burgers. Het gebruik van de gezamenlijke elektronische voorzieningen Suwinet (GeVS) binnen de sector werk en inkomen is omvangrijk en neemt nog steeds toe. In april 2013 werd via Suwinet van 645 duizend burgers één of meer keer het Digitaal Klantdossier (DKD) opgevraagd. Daarin zijn onder meer inkomsten, uitkeringsgegevens, arbeidsverleden en opleidingsgegevens opgenomen. De aangesloten ketenpartijen hebben hiervoor in totaal ruim tien miljoen keer een informatieverzoek gekregen. Het aantal opvragingen via Suwinet-Inkijk is ten opzichte van 2010 met ruim 10 procent toegenomen. De verwachting is dat deze trend zich de komende jaren zal voortzetten. Hierdoor neemt het belang van de invulling van de randvoorwaarden voor gegevensuitwisseling verder toe, te weten de bescherming van persoonsgegevens, gegevenskwaliteit en transparantie over gegevensverwerking. De uitvoeringsorganisaties en gemeenten hebben invulling gegeven aan de gezamenlijke elektronische voorzieningen Suwinet (GeVS) om hergebruik van gegevens te realiseren. Zij maken op grote schaal gebruik van gegevens uit het Digitaal Klant Dossier (DKD) en wisselen daarvoor op grote schaal persoonsgegevens uit via Suwinet. De infrastructuur en het juridisch kader van de GeVS bevorderen grootschalige gegevensuitwisseling. Daarnaast heeft de inspectie vastgesteld dat de dienstverlening in de afgelopen jaren sterk is gedigitaliseerd en zij verwacht dat de digitale dienstverlening verder aan belang zal toenemen. Ook het belang van gegevensuitwisseling en van hergebruik van gegevens daarbij (o.a. via Suwinet-Inkijk) neemt hierdoor navenant toe. De basis voor hergebruik van uitgewisselde gegevens door gemeenten is niet op orde waar het de beveiliging van Suwinet door gemeenten betreft. De beveiliging van Suwinet door gemeenten is ondanks diverse inspanningen en onderzoeken van de inspectie onder de maat en zorgwekkend.