Correctieverzoeken en terugmeldingen

Burgers kunnen een deel van hun gegevens inzien en gegevens bij SUWI-partners opvragen. SUWI-partners stimuleren burgers veelal niet actief om hun gegevens in te zien.

Onderzoeksdoel en vraagstelling

In deze nota staan twee begrippen centraal: Correctieverzoeken en terugmeldingen. Een verzoek van een burger om naar zijn mening onjuiste gegevens te laten wijzigen wordt in deze nota een correctieverzoek genoemd. Als een overheidsorganisatie bij twijfel aan de juistheid van een gegeven een wijziging of wijzigingsverzoek doorgeeft aan een andere overheidsinstantie, dan wordt dat in deze nota terugmelding genoemd. De Inspectie SZW wil zich een beeld vormen van de wijze waarop het proces van correctieverzoeken en terugmeldingen is ingericht. De inspectie wil met dit inzicht het gebruik van correctieverzoeken en terugmeldingen in de uitvoering van de sociale zekerheid bevorderen.

Samenvatting en conclusie

.Burgers kunnen een deel van hun gegevens inzien en gegevens bij SUWI-partners opvragen. SUWI-partners stimuleren burgers veelal niet actief om hun gegevens in te zien. De mogelijkheden die SUWI-partners bieden voor een digitaal correctieverzoek, zijn verschillend. SVB en UWV bieden deze mogelijkheid via websites (o.a. mijnsvb.nl en uwv.nl). Bij de sociale diensten van de onderzochte gemeenten is geen digitale mogelijkheid voor correctieverzoeken aangetroffen. De SUWI-partners geven aan dat burgers weinig gebruik maken van correctieverzoeken. Redenen hiervoor zijn onder meer dat de voorlichting beperkt is en dat de burger niet altijd belang heeft bij het indienen van een correctieverzoek. Registratie van de correctieverzoeken vindt weinig plaats. Voor zover correctieverzoeken worden ontvangen, informeert men de burger over de voortgang en het resultaat van de verwerking.Het gebruik van de terugmeldingen is beperkt en heeft nagenoeg altijd betrekking op een authentiek GBA gegeven. Binnen de GBA gegevens betreft het dan in de meeste gevallen een adresgegeven. Dit gegeven is immers meer aan verandering onderhevig dan een gegeven als geboortedatum, naam of nationaliteit. Terugmeldingen op niet authentieke gegevens zijn nauwelijks aangetroffen. Het aantal terugmeldingen van UWV op GBA-gegevens is erg laag in vergelijking tot het aantal terugmeldingen van SVB. Voor UWV is het GBA-adres voor de meeste door hen uitgevoerde regelingen niet van belang. Als een verschil al wordt vastgesteld, noopt dit niet tot nader onderzoek. Daarom heeft men ook nagenoeg nooit aanleiding voor gerede twijfel. Doordat de sociale diensten in de onderzochte gemeenten geen gebruik maken van de TMV-GBA of andere elektronische voorzieningen, zijn hiervan geen exacte aantallen terugmeldingen bekend. De manier waarop de SUWI-partners omgaan met terugmeldingen verschilt. Alle organisaties verwijzen de burger die hen verzoekt een GBA-gegeven te wijzigen, door naar de afdeling Burgerzaken. SVB houdt deze verwijzingen bij en doet alsnog een terugmelding als het gegeven niet binnen een bepaalde termijn is gewijzigd. Gemeenten en UWV kennen een dergelijke procedure niet. Afnemers worden via de abonnementenservice van de GBA geïnformeerd over wijzigingen. Gegeven de wijze waarop invulling wordt gegeven aan het proces van correctieverzoeken en terugmeldingen, is de bijdrage aan de kwaliteit van informatie gering.