Dienstverlening aan oudere Ww'ers (45+ en 55+)
In deze nota van bevindingen worden de resultaten van een inspectieonderzoek beschreven dat ingaat op het verloop en de resultaten van de dienstverlening door UWV aan oudere werklozen, in de periode tweede helft 2011 - begin 2013.
Samenvatting en conclusie
In deze nota van bevindingen worden de resultaten van een inspectieonderzoek beschreven dat ingaat op het verloop en de resultaten van de dienstverlening door UWV aan oudere werklozen, in de periode tweede helft 2011 - begin 2013. Na een algemene inleiding worden in hoofdstuk 2 de vormen van dienstverlening beschreven die UWV biedt aan klanten met een WW-uitkering. Daarbij wordt ingegaan op de trend richting digitale dienstverlening en wordt een beknopte beschrijving gegeven van de verschillende dienstverleningsvormen. In hoofdstuk 3 beschrijft de inspectie het beeld van onderzoekspopulatie. Naast de zogenaamde "harde kenmerken", geeft dit hoofdstuk weer welke zachte kenmerken er zijn, zoals soort belemmeringen, motivatie en zoekgedrag. In hoofdstuk 4 staat de invulling van de verschillende aspecten van dienstverlening van UWV centraal. Er wordt gekeken naar vijf thema's: afstemming van de dienstverlening op de kenmerken van de klant, zelfredzaamheid, duidelijkheid, vraaggerichtheid en continuïteit. In hoofdstuk 5 wordt beschreven wat de resultaten van de dienstverlening van UWV ten aanzien van het vergroten van de kansen op de arbeidsmarkt van oudere werklozen zijn. Er wordt ingegaan op de belemmeringen van oudere Ww'ers bij hun zoektocht naar werk. Daarnaast worden de houding (motivatie, acceptatiebereid en verantwoordelijkheidsgevoel), het werkzoekgedrag en de participatie van deze groep Ww’ers beschreven, en de ontwikkeling van deze kenmerken gedurende de uitkeringsperiode. Bij omschrijving van de ontwikkeling van kansen op de arbeidsmarkt, gedurende de onderzoeksperiode, wordt er eveneens aandacht besteed aan de mogelijke bijdrage van de dienstverlening aan die ontwikkeling.