Een goed gesprek werkt

Bijna alle vormen van re-integratiedienstverlening die voor ontslagwerklozen in de periode 2008-2011 zijn ingezet, hebben via het vergroten van de kans op werk positief en significant bijgedragen aan een verkorting van de werkloosheidsduur.

Samenvatting en conclusie

Bijna alle vormen van re-integratiedienstverlening die voor ontslagwerklozen in de periode 2008-2011 zijn ingezet, hebben via het vergroten van de kans op werk positief en significant bijgedragen aan een verkorting van de werkloosheidsduur. Dit geldt zowel voor de extern ingekochte als door UWV zelf ingezette dienstverlening. Bij de ingekochte dienstverlening was de bijdrage echter te gering om met de uitgespaarde uitkeringslasten WW de kosten van dienstverlening te compenseren. Workshops, competentietesten en gesprekken met de werkcoach zijn door UWV wel kosteneffectief ingezet. Dit blijkt uit een door SEO Economisch Onderzoek in opdracht van Kenniscentrum UWV uitgevoerd onderzoek.