Monitor Regionale aanpak jeugdwerkloosheid : meting 2 - najaar 2014
In maart 2013 heeft het kabinet de Aanpak jeugdwerkloosheid aan de Tweede Kamer gepresenteerd. In vier pijlers wordt gewerkt aan het voorkomen en bestrijden van jeugdwerkloosheid.
Samenvatting en conclusie
In maart 2013 heeft het kabinet de Aanpak jeugdwerkloosheid aan de Tweede Kamer gepresenteerd. In vier pijlers wordt gewerkt aan het voorkomen en bestrijden van jeugdwerkloosheid. Voor een van deze pijlers, de Regionale aanpak jeugdwerkloosheid, is 25 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een nieuwe impuls aan de aanpak van jeugdwerkloosheid in de 35 arbeidsmarktregio’s. Dit betreft cofinanciering: de regio’s zelf leggen minstens 50% bij. Dit onderzoek betreft de monitoring van deze pijler. Het doel van de monitor is tweeledig: (a) informeren van de Tweede Kamer over de uitvoering en effecten van de regionale aanpak, (b) versterken van de regionale aanpak door uitwisseling van kennis en ervaring tussen de arbeidsmarktregio’s. Dit betekent dat de monitor zicht biedt op: (1) de activiteiten die de regio’s ontplooien en (2) de resultaten worden geboekt. Het rapport presenteert de resultaten van de tweede meting, die heeft plaatsgevonden in september en oktober 2014. De meting bestond voornamelijk uit telefonische interviews en mailwisselingen met de regionale projectleiders van de regionale aanpak jeugdwerkloosheid. Vergeleken met de eerste meting blijken de regio’s over het algemeen veel progressie te hebben gemaakt in aantallen gerapporteerde plaatsingen. De meeste regio’s zijn behoorlijk op weg om hun kwantitatieve doelen te halen. In totaal is het aantal ten doel gestelde plaatsingen zelfs al gehaald. Wel zijn er, net zoals bij de eerste meting, ook nu behoorlijke verschillen waargenomen tussen de regio’s. Dat een regio lage aantallen plaatsingen rapporteert betekent echter niet dat deze regio slecht presteert. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk dat deze regio smaller rapporteert, een lichtere problematiek heeft, meer op banen inzet of op een andere doelgroep inzet.