Zijn de vooringevulde gegevens juist? : evaluatie van de Wet eenmalige gegevensuitvraag over de periode 2010-2014

Vanuit het oogpunt van optimale dienstverlening aan de burger bepaalt de Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen (WEU) dat UWV, SVB en gemeenten (de ketenpartners), gegevens die zijn opgenomen in Bijlage II bij de Regeling SUWI, niet bij de klant uitvragen.

Samenvatting en conclusie

Vanuit het oogpunt van optimale dienstverlening aan de burger bepaalt de Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen (WEU) dat UWV, SVB en gemeenten (de ketenpartners), gegevens die zijn opgenomen in Bijlage II bij de Regeling SUWI, niet bij de klant uitvragen. In plaats daarvan verkrijgen de ketenpartners de gegevens via gezamenlijke elektronische voorzieningen uit (basis)registraties. De ketenpartners dragen gezamenlijk zorg voor de instandhouding van deze gezamenlijke elektronische voorzieningen waarmee zij elkaar gegevens verstrekken of inzage bieden in elkaars gegevens. Het is de ketenpartners in bijzondere situaties toegestaan alsnog de gegevens bij de klant op te vragen. Onderzocht is in welke mate gegevens die voor eenmalige gegevensuitvraag zijn aangemerkt, toch door de ketenpartners bij de klant worden uitgevraagd. Ook is nagegaan welke belemmeringen eenmalige gegevensuitvraag in de weg staan. Verder is gekeken onder welke voorwaarden gegevens kunnen worden uitgezonderd van de plicht van burgers om op verzoek of onverwijld uit eigen beweging alle relevante informatie te verstrekken. Welke gegevens voldoen nu al aan deze voorwaarden, welke niet en wat is ervoor nodig om gegevens wel aan de voorwaarden te laten voldoen? Het onderzoek laat zien dat UWV en SVB de gegevens in Bijlage II nagenoeg niet meer uitvragen bij de klant. Wat betreft de Gemeentelijke Sociale Diensten is het beeld minder eenduidig: 12% tot 51% van de gemeenten vraagt gegevens in Bijlage II uit bij de klant. De belangrijkste belemmeringen die aan eenmalige uitvraag van gegevens in de weg staan, zitten in de redenen van partijen om geen gebruik te maken van digitale aanmeldingsformulieren. Gemeenten geven daarvoor de volgende redenen: het e-WWB-formulier bevat niet alle gegevens die nodig zijn voor de beoordeling van de uitkeringsaanvraag en geautomatiseerd inlezen van het e-WWB-formulier is niet altijd mogelijk.