Kansrijk arbeidsmarktbeleid
Deze aanvulling op het in 2015 verschenen eerste deel belicht beleidsopties rond loonvorming, de uittreedleeftijd en de AOW, en actief arbeidsmarktbeleid.
Samenvatting en conclusie
Deze aanvulling op het in 2015 verschenen eerste deel belicht beleidsopties rond loonvorming, de uittreedleeftijd en de AOW, en actief arbeidsmarktbeleid. Het rapport verschaft inzicht in de stand van het beleid in internationaal perspectief, gevolgd door een korte samenvatting van de wetenschappelijke inzichten in beleidseffecten en een bespreking van concrete beleidsmogelijkheden. Het hoofdstuk over loonvorming maakt onderscheid tussen drie niveaus: het niveau van de wetgever (minimumloon, verplichtingen in secundaire arbeidsvoorwaarden), de sociale partners (niveau van onderhandelen en algemeen verbindend verklaren, bovenwettelijke aanvullingen, ambtenarensalarissen) en de individuele werkgevers en werknemers (loonprofielen, topsalarissen). Instrumenten die in het hoofdstuk over actief arbeidsmarktbeleid aan de orde komen zijn: activering bij instroom in de uitkering (tegenprestatie, zoekperiode voor jongeren), begeleiding en bemiddeling, scholing en training, tijdelijke (financiƫle) ondersteuning voor werkgevers, baancreatie gericht op doorstroom naar regulier werk, langdurige ondersteuning bij werk (no-riskpolis, jobcoach, beschut werk), controle op verplichtingen (monitoring, sollicitatieplicht, zoekverplichtingen), bonussen en targeting (profiling, informatiesystemen). Bijzondere aandacht gaat uit naar het uitvoeringsbeleid (financiƫle prikkels, centralisatie vs. decentralisatie, publiek vs. privaat en de publiek-private samenwerking, ketensamenwerking en actief vs. reactief en preventief).