Ervaringen van kinderen in de kinderdagopvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang
De Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang (LKK) meet de kwaliteit van de kinderopvang op de groep. Deze rapportage beschrijft op basis van de gecombineerde metingen 2017-2023 van LKK de kwaliteit van de kinderopvang zoals individuele kinderen deze ervaren. Daarmee worden variaties binnen de groep belicht en dat geeft een aanvullend perspectief op kwaliteit van de kinderopvang. Er wordt o.a. gerapporteerd over interacties tussen pedagogisch medewerkers en kinderen, interacties tussen kinderen onderling, welbevinden, speel/werkhouding en gedrag van kinderen, het individuele perspectief in relatie tot het groepsperspectief. Deze rapportage omvat de opvangtypen kinderdagopvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang.
Individuele kinderen in de kinderopvang ervaren grote verschillen in kwaliteit. Dit betreft de interacties die kinderen hebben met pedagogisch medewerkers en met andere kinderen, maar ook hun welbevinden, speel/werkhouding en gedrag. Niet alle kinderen krijgen dezelfde mate van aandacht en stimulering, ook niet binnen dezelfde groep. Kinderen die meer positieve interacties hebben met pedagogisch medewerkers, hebben een hoger welbevinden. Het welbevinden is ook hoger naarmate kinderen meer positieve interacties met andere kinderen hebben, vooral in de buitenschoolse opvang. Ook de speel/werkhouding van kinderen is hoger wanneer zij meer positieve interacties hebben met pedagogisch medewerkers en met andere kinderen.
Ook de interacties tussen kinderen onderling zijn belangrijk. In alle opvangsoorten is het welbevinden hoger wanneer kinderen meer interacties hebben met leeftijdsgenoten. Ook laten kinderen een betere speel/werkhouding zien wanneer er meer interactie is met andere kinderen. De rol van de pedagogisch medewerker is hierin ook van belang om de kinderen te ondersteunen in het goed oplossen van ruzies, het bevorderen van empathie en pro-sociaal gedrag.
Het individuele kindperspectief en het groepsperspectief op kwaliteit zijn nauw met elkaar verweven. Het welbevinden van kinderen hangt namelijk samen met de mate waarin de medewerkers sensitief zijn naar de groep, de mate waarin er een positieve sfeer heerst in de groep en de mate waarin de interacties tussen kinderen bevorderd worden.