Scholing via UWV
De laatste jaren zijn diverse initiatieven ontplooid om klanten van sociale diensten en het UWV WERKbedrijf een meer actieve en centrale plaats toe te kennen in het re-integratieproces.
Onderzoeksdoel en vraagstelling
Het onderzoek moet inzicht bieden in de mate waarin clienten die scholing hebben gevolgd nadien werk krijgen en behouden.
Samenvatting en vraagstelling
De laatste jaren zijn diverse initiatieven ontplooid om klanten van sociale diensten en het UWV WERKbedrijf een meer actieve en centrale plaats toe te kennen in het re-integratieproces. De gemene deler binnen de initiatieven is de klant te laten meebepalen op welke wijze zijn route naar werk (of activering) vorm krijgt. Deze eigen verantwoordelijkheid ofwel zelfsturing is voor de klant prettig, maar heeft ook voor de organisatie voordelen. Immers inspraak kan leiden tot grotere motivatie bij de cliënt en een beter passend re-integratieaanbod. Zelfsturing kent in de praktijk vele verschijningsvormen, waarbij de rolverdeling tussen de klant en de professional kan variëren. Over hoe publieke uitvoerders van de Wet werk en bijstand (WWB) en de Werkloosheidswet (WW) precies het zelfsturend vermogen van klanten aanspreken en wat de ervaringen daarmee zijn, is weinig bekend. Reden waarom dit onderzoek plaatsvindt. Het onderzoek kent vier doelen, namelijk het achterhalen van: de verscheidenheid in aanpak (en gebruik) van toepassingen van zelfsturing; de invulling die zelfsturing vergt van de klant en de professional; de kwaliteit van de toepassingen en het benoemen van waardevolle elementen én de voorwaarden waaronder zelfsturing de effectiviteit van re-integratie kan verbeteren.