Re-integratiedienstverlening in de WW: Wat werkt voor wie en wanneer?

De verschillende vormen van re-integratiedienstverlening die voor ontslagwerklozen in de periode 2008-2011 zijn ingezet, vertonen duidelijke verschillen in effectiviteit naar klantgroep en moment van inzet. Zo zijn gesprekken van adviseurs werk met WW-klanten vooral (kosten)effectief voor...

Samenvatting en conclusie

De verschillende vormen van re-integratiedienstverlening die voor ontslagwerklozen in de periode 2008-2011 zijn ingezet, vertonen duidelijke verschillen in effectiviteit naar klantgroep en moment van inzet. Zo zijn gesprekken van adviseurs werk met WW-klanten vooral (kosten)effectief voor jongeren en mensen die door persoonlijke belemmeringen, zoals weinig zoekmotivatie of zelfvertrouwen, moeilijk aan het werk komen. Gesprekken zijn minder (kosten)effectief voor personen die door niet-beïnvloedbare kenmerken moeilijk aan het werk komen. Dit speelt onder meer bij ouderen. Het eerste vervolggesprek na de intake heeft het meeste effect als het al snel, binnen twee maanden WW, wordt gevoerd. Langduriger interventies zoals re-integratietrajecten en scholing zijn juist effectiever als zij pas later, na minimaal een half jaar WW, worden ingezet. Dit en meer blijkt uit een door SEO Economisch Onderzoek in opdracht van Kenniscentrum UWV uitgevoerd onderzoek.